هارد اکسترنال
پیشنهاد خرید

ماوس پد گیمینگ استیل سریز QCK Medium

1,552,000 تومان950,000 تومانخرید کنید

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال به زبان ساده یک حافظه ذخیره‌سازی مانند همان حافظه‌های موجود در کامپیوتر است ولی با این تفاوت که به راحتی می‌توانید آن را در دست بگیرید و جابجا کنید. قبل از خرید هارد اکسترنال، ابتدا باید بین SSD یا HDD دست به انتخاب بزنید.

هارد اکسترنال SSD در برابر HDD!

همین ابتدا باید بگوییم که هاردهای SSD به طور قابل توجهی سریع‌تر از هاردهای اکسترنال HDD هستند.در نتیجه قیمت بالاتری هم دارند. هاردهای HDD از دیسک‌های مغناطیسی چرخان به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها بهره می‌برند و هد مخصوص خواندن و نوشتن می‌تواند اطلاعات موردنظر را دیسک اضافه یا حذف کند. حین چرخش این هد یک صدای خاص تولید می‌شود. این نوع هاردها از طول عمر و سرعت و کیفیت پایین‌تری نسبت به مدل‌های SSD بهره می‌برند .اما هاردهای اکسترنال SSD به جای قطعات متحرک، از چیپ‌های حافظه و ترانزیستورهای پیشرفته بهره می‌برند. این نوع هاردها با وجود اینکه قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های HDD دارند، اما در عوض سرعت بالاتر و دوام بیشتر به ارمغان می‌آورند و معمولا هم کوچک‌تر از نمونه‌های HDD هستند.

ظرفیت هارد اکسترنال

ظرفیت

برای تقریبا تمام کاربران، ظرفیت هارد اکسترنال مهم‌ترین معیاری است که در نظر می‌گیرند. بدون شک حتی اگر یک هارد سرعت و کیفیت بالایی داشته باشد، در صورتی که ظرفیت پایینی ارائه کند، چندان کاربردی نخواهد بود. از سوی دیگر اگر ظرفیت یک هارد اکسترنال بیش از نیاز شما باشد، در این صورت فقط پول خود را دور ریخته‌اید. اما اینکه چه ظرفیتی برای هارد کافی است، این موضوع فقط و فقط به نیازهای شما بستگی دارد.اگر صرفا می‌خواهید چند ده گیگابایت فایل را بین سیستم‌های مختلف جابجا کنید، احتمالا یک فلش مموری پرسرعت با ظرفیت ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. از سوی دیگر اگر عکاس یا فیلمبردار هستید و قصد دارید حجم عظیمی از داده‌ها را آرشیو کنید، پس باید از هارد‌های اکسترنال با حداقل ظرفیت ۲ ترابایت استفاده کنید.

پیشنهاد خرید

ماوس پد گیمینگ استیل سریز QCK Large

2,992,000 تومان1,450,000 تومانخرید کنید

سرعت انتقال

از نظر سرعت، به طور کلی هاردهای SSD سریع‌تر از هاردهای HDD عمل می‌کنند . درزمینه‌ی کانکتور مناسب برای اتصال هارد اکسترنال به سیستم یا گوشی و تبلت، استاندارد‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه تقریبا تمام هاردهای اکسترنال از پورت USB استفاده می‌کنند، اما باید خاطرنشان کنیم که USB هم استانداردهای متنوعی دارد.گفتنی است همین تنوع در استاندارد‌های USB منجر به سردرگمی کاربران می‌شود. باید خاطرنشان کنیم پورت‌های مبتنی بر این فناوری در کامپیوتر معمولا به رنگ آبی هستند. USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 هم مشابه هستند و حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه به ارمغان می‌آورند و برای این نوع پورت‌ها در کامپیوتر از رنگ قرمز استفاده می‌شود. USB 3.2 یا ۳.۲ ۲*۲ حداکثر سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه ارائه می‌کنند.

سرعت انتقال هارد اکسترنال
پیشنهاد خرید

ماوس پد گیمینگ استیل سریز QCK Prism Cloth XL

5,502,000 تومان4,300,000 تومانخرید کنید

قابلیت حمل و دوام

تقریبا تمام کاربران، از هارد‌های اکسترنال کوچک و جمع‌و‌جور موسوم به هادرهای ۲.۵ اینچی استفاده می‌کنند . این نوع هاردها برای تامین انرژی از کابل USB استفاده می‌کنند و بنابراین نیازی به اتصال به یک منبع برق جداگانه برای آن‌ها وجود ندارد. اگراز جمله افرادی هستید که می‌خواهید هارد اکسترنال را به مکان‌های مختلف ببرید، بهتر است یک هارد با بدنه‌ی مقاوم خریداری کنید. در این زمینه هارد‌های SSD بسیار بهتر عمل می‌کنند زیرا هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارند و در برابر ضربات هم مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

 قابلیت حمل و دوام هارد اکسترنال

امنیت

با استفاده از نرم‌افزارهای مختص رمز‌گذاری، می‌توانید اطلاعات انواع و اقسام هاردهای اکسترنال را رمزگذاری کنید، اما فقط برخی از این هاردها امکان رمزگذاری سخت‌افزاری را ارائه می‌دهند، بنابراین اگرامنیت اطلاعات موجود در هارد اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، باید از بین مدل‌های دارای قابلیت رمزگذاری سخت‌افزاری دست به انتخاب بزنید. همچنین از سوی دیگر باید به برخی از هاردهای اکسترنال گران‌قیمت هم اشاره کنیم که دارای سنسور اثر انگشت هستند.

گارانتی

گارانتی یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام خرید هارد باید به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان دهید. اگر شرکت موردنظر گارانتی مناسبی را ارائه ندهد، در صورت خراب شدن هارد احتمالا هارد اکسترنال جدیدی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. اما از طرف دیگر گارانتی‌های مشهور و باکیفیت، هارد خراب را تعویض می‌کنند و یک هارد نو در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین باید به سرویس‌های بازیابی اطلاعات اشاره کنیم که توسط برخی از گارانتی‌ها به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین صرفا به دلیل ارزان بودن یک هارد ، اهمیت گارانتی را نادیده نگیرید.

آبتین مال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *